U bent bezoeker sinds oktober 1997.

Klik op de foto voor een uitvergroting op het orginele formaat en resolutie

Vul hier het Gastenboek in!

Guestbook by GuestWorld
Bekijk het Gastenboek

Ontvang email als deze site verandert

Click Here
Powered by Netmind
Ik ben tegen geweld

Klik hier voor het Persbericht !!!

Deze site is in HTML 4.0 geschreven met oa. Javascript1.2 Het beste is hij te bezichtigen in Explore 4.0 of hoger op 1024*768.





Low Budget racen met een betrouwbare VW-Kever!

Races bij de Youngtimers, trainingsdagen, slaoms & rallysprints.

Klik op de foto voor een uitvergroting op het orginele formaat en resolutie
De gerlachbocht op Zandvoort tijdens de training.

Waarom racen en trainen met een VW Kever?

Omdat het leuk is! Omdat het de goedkoopste manier is om te racen. Omdat je je wil meten met vrienden en kennissen. Omdat je een snelle Kever hebt.....

In England hebben ze de "Big Boys Toys Beetle Cup", in Duitsland "der KaeferCup", in Frankrijk de "Cup des Coccinelles". In Oostenrijk rijden er wat Kevers bij de Youngtimers en zelfs in Hongarije is er een Cup! Dus in Nederland zijn wij ook met een KeverCup gestart!


De VW RaceClub doet een aantal dingen waar je een keuze uit kan maken. Allereerst doen wij mee met de NSU slalom. Een leuke dag voor weinig geld, waarbij je met elke Kever, zonder speciale eisen aan mee kan doen. Bij een deelname van 6 Kevers of meer, wordt er zelfs een speciale Kevertrofee uitgereikt.

Daarnaast doen we mee aan de trainingsdagen en demoás op Zandvoort en/of Assen van der HARC. Hiervoor heb je naast je Kever een helm, minimaal een 3 punts gordel nodig. Maar dat is voor niemand een probleem. Op zo'n dag kun 4 á 5 keer 20 minuten het circuit op. Bij deze dagen reikt de VW RaceClub een beker uit aan de rijder met de meest regelmatige rondetijden en telt je snelste rondetijd mee voor ons klassement! Natuurlijk alleen als je lid bent!

Klik op de foto voor een uitvergroting op het orginele formaat en resolutie
Onze kevers zijn net zo snel als een Porsche 911.

En natuurlijk de wedstrijden! 4 x per jaar sloven wij ons uit om met onze Kevers niet alleen van elkaar te winnen, maar ook om BMW 2002's, NSU 1200 TT, Opel Ascona's, Mini's en zelfs Porsche 911's achter ons te houden. Dat doen we bij de wedstrijden voor historische auto's: De Youngtimers. Wil je hieraan meedoen dan heb je een echte RaceKever nodig. Voorzien van alle voorgeschreven veiligheidseisen zoals een gecertificeerde rolkooi, een gekeurde brandblusser, een gekeurde 5- of 6-punts gordel, een goedgekeurde stoel, een gekeurde helm en racekleding. Daarnaast dien je over een licentie te beschikken.
Een licentie is een rijbewijs voor het circuit. Je moet de theorie (vlagsignalen en gedragsregels etc.) en de praktijk (rijlijnen en voertuigbeheersing) laten zien op een examen. Natuurlijk moet je Kever ook voldoen aan een technisch reglement.
Het reglement van de VW RaceClub. Dat reglement is een uitwerking van de Homologatie van de Kever uit 1970/71. Met een motor beperkt tot 2 liter en maximaal 7000 t/min.

Waarom zo'n klein motortje? Om u te beschermen tegen uzelf! Het duurste aan het racen is namelijk uw wens om te winnen. En als er geen beperkingen waren, won u gemakkelijk met een 3,0 Ltr turbo motor van ca. 400 Pk. Dat zo'n torretje iets meer koste dan de gemiddelde Nederlander per jaar verdiend moge duidelijk zijn! Dus hebben wij een reglement. Een reglement met maxima. Dus u kunt ook meedoen met minder! En dat wil lang niet altijd zeggen langzamer! Jan Peter Sloterdik wist in 1996 met zijn 1600 menigmaal Richard Braun helemaal zoek te rijden met zijn 2 liter! Omdat Jan Peter zijn wegligging veel beter voor elkaar had! Nog een voorbeeld: Martin Elverdink moest de beste remmen van de wereld hebben. Dus experimenteerde hij met klauwen van een Renault of zo! Gevolg? In de derde bocht ging ie altijd rechtdoor, want uitrollen in het zand remde harder dan zijn speciale klauwen! Tja, als je niet finisht, win je ook niet.....

Klik op de foto voor een uitvergroting op het orginele formaat en resolutie
Enkele andere Kevers van de KeverRace Club Holland

Dus hebben wij gezamelijk besloten het vermogen te beperken tot 2 liter (gelijk als de Duitse Kever Cup). Dan pak je een 914 blok, een Bus motor, een 412E motor, een standaard 1600 of een luxe set op je Kever motortje en je bent voor redelijk geld klaar! De bak laat je het eerste seizoen standaard. Je reviseerd je remmen (eventueel raceremblokken voor, een voorwiel-remcilinder achter met race remschoenen) en je verlaagt je Kever. Heb je nog een torsiestabilisator van een Ford of een Opel? Dan bouw je die er onder! Zo kan je voor een redelijke prijs je Kever geschikt maken voor het circuit. Of je neemt die Kever uit de tuin en lapt ém een beetje op! Na je eerste trainingsdag weet je wat meer over de wegligging. Je kan gaan denken aan een setje stoere schokdempers, of je koopt een setje gebruikte slicks voor Hfl. 50,- per stuk! Weer een trainingsdag later vervang je die Golf GTI kuip voor een gekeurde stoel of las je een extra grote aanzuigopening in je benzinetank (wel even uitkijken, he!). In de winter bouw je een reserveblok, want die 1600 begint een beetje te blauw te walmen.....

Nu weet je waarom! Vraag het informatiepakket aan (bijdrage in de kosten Hfl. 15,-) en durf eens aan een trainingsdag of slalom mee te doen!

Klik op de foto voor een uitvergroting op het orginele formaat en resolutie
De Duitse KeverCup op Zandvoort 1996.
Een vol veld zoals we hopen dat dat van ons er in de toekomst ook uit ziet!

  • Pagina Top

  • RACEN MET JE EIGEN KEVER!


    1e HARC Trainingsdag Croix en Ternois op 27-28 maart 1999 (zie agenda)

    De HARC (Historische Auto Ren Club) organiseert weer een trainingsdag op het circuit van Zandvoort. Je kan daar aan meedoen met een APK gekeurde auto ouder dan 1980, VW Kever of Porsche 911. Je hebt geen licentie nodig, maar wel een helm, minimaal 4-punts gordels! en maximaal 85 dB geluidsnivo.
    Kosten: ca. Hfl. 190,- voor de gehele dag.

    Op zo'n trainingsdag kun je 4 a 5 keer 20 minuten je Kever uitproberen. Je kunt oefenen op het nemen van bochten. Je kunt afkijken hoe een bijna even snelle (of snellere) coureur een bocht neemt en op "zijn lijn" de bocht nemen. Je zult merken dat je er veel van leert! Je kunt ook uitproberen waar er nog wat schort aan de wegligging van je Kever. Want op het circuit is er op de meeste plaatsen voldoende ruimte om "even van de baan te gaan". Er staan geen verkeersborden, er is geen verkeer van rechts of tegenliggers en natuurlijk zijn er ook geen vluchtheuvels!

    Schade wordt er maar zelden gereden want iedereen houdt rekening met elkaar. Per slot van rekening zijn we allemaal hobbiisten, met een auto waar we veel tijd en geld in gestoken hebben. Omdat er geen echte wedstrijden gereden worden, maar je rondetijd geregistreerd wordt, hoef je niemand op onmogelijke plekken in te halen: vergelijk het maar met de trainingssessies van de Formule 1!


    Ja, ik doe mee aan de HARC trainingsdag

    Naam:
    Adres:
    PC + Woonplaats:
    Land:
    Telefoon:
    kevertype:
    bouwjaar:
    cilinderinhoud:
    Je E-mail adres:

    Of je geeft je op bij: ***

  • Pagina Top


  • RACE CURSUSSEN

    Je hebt je licentie, of je rijdt al een jaar trainingsdagen. Je wil in de winter vooruit gaan in plaats van stilstaan (stilstand=achteruitgang). Doe dan mee aan de High-end Race cursus, op zaterdagmorgen. Kosten ca. Hfl. 850,-. Inschrijven? Autorensportschool Zandvoort te Haarlem! Inschrijfformulier en nadere info kun je opvragen.


    Het succes van de MG Competitions racecursussen op het Circuit Park Zandvoort heeft ertoe geleid dat er ook in 1999 weer twee circuitinstructiedagen worden georganiseerd.

    Deze beknopte tweedaagse cursus "verhoogde rijvaardigheid" wordt verzorgd door de ervaren instructeurs van de Rensportschool Zandvoort. U verbetert uw rijvaardigheid en u leert veilig snel rijden. Kortom; u wordt vooral een beter automobilist.

    Ook zonder race-ambities bent u daarom van harte welkom, een helm is wel verplicht.

    De cursus wordt geheouden op:

    U bent twee dagen achter elkaar op een plezierige wijze met uw auto bezig.
    Aanvang is om half negen en het programma eindigt om ongeveer half zes.
    De kosten voor de gehele cursus bedragen Fl.?,-- per deelnemer.

  • Pagina Top


  • Clubsponsors

    De VW RaceClub Holland heeft op dit moment een drietal externe sponsors die oa. bijdragen in de kosten voor evenementen, publiciteit, wervingskosten, vergaderingen.

    Deze sponsors zijn:

    Voor 1998 zult u de firma Braspenning uit Amsterdam ook als sponsor aantreffen, daar deze, aanvullend op het assortiment van Hot Rod en Ahnendorp, specifieke racezaken zoals FIA gekeurde stoelen, gordels, brandblussers, raamnetjes etc. maar ook nieuwe slicks en regenbanden tegen een netto/netto verkoopprijs aan deelnemende leden zal gaan leveren.

    De VW RaceClub is in onderhandeling met een sponsorfinder over het zoeken naar een naamsponsor die tegen een uitgebreid promotieplan met ondermeer assistentie bij beurzen, presentaties en openingen, imagebuilding, relatiemarketing op het circuit etc. etc. voor onze leden de kosten van de startgelden voor wedstrijden overneemt. Uiteraard is dit een basis van nauwe promotionele samenwerking en geen kwestie van een stickertje op elke Kever en vangen maar!

    Daar wij altijd naar vooruitgang streven zijn nieuwe sponsors altijd welkom. U krijgt hier onder andere publiciteit en reclame voor terug bij evenementen, trainingsdagen en wedstrijden.
    Bel voor meer informatie hierover,

  • Pagina Top


  • Adres

    Klik op de foto voor een uitvergroting op het orginele formaat en resolutie VW RaceClub Holland
    Postbus 37112
    NL-1030 CA Amsterdam
    KvK V538558
    ABN-AMRO 42.90.57.210
    giro van de bank 135646




  • Pagina Top

  • Voor meer info