Een greep uit onze projecten.
* = actuele projecten
Racekever bj.1996-1999
(foto autosportfotografie Dirk van Vuure)
Een ABC Tuning Racekever in actie.
Deze van oorsprong 1200 kever is door ABC Tuning volledig leeg gehaald, doorgelast, voorzien van FIA goedgekeurde rolkooi, voor en achter Porsche 944 remschijven en klauwen, in eigen beheer gemaakte voorwielnaven met Porsche steek 5*130 en op maat voor de 944 schijven, achter 944 draagarmen, rondom instelbare SPAX schokdempers,
Het nieuwe door ons gebouwde 2,2 ltr. VW type 1 motorblok is opgebouwd m.b.v. nieuwe onderdelen zoals nieuw carter, SCAT lange slag krukas, 2 dubbele 48 mm carburateurs, in eigen beheer gemaakt Drysump systeem, oliekoeler voor in de auto, luchtinlaten via in-lets in de achterzijramen t.b.v. carburateurs.
Top
Race Porsche 935 GT2 Bi-turbo
Deze van oorsprong Porsche 911 is volledig leeg gehaald, doorgelast, omgebouwd tot 935 voorzien van FIA goedgekeurde rolkooi, voor en achter Porsche remschijven en 4 zuiger remklauwen, ABC Tuning remklauwadapters.
Het 3.6 ltr GT2 Bi-Turbo motorblok (2004) is voorzien van DTA motormanagement en een ABC Tuning Wideband-Lambda LoggerSysteem, luchtinlaten via in-lets in de achterzijramen t.b.v. beide turbo's.
GT 2 Motor
GT 2 Motor
GT 2 Motor 1e Run in de auto
ABC Wideband-Lambda systeem
Fotogalerie
Fotogalerie Zandvoort 5 juni 2004
Top
911 bj.1969
Porsche 911 3.0 SC
Een Porsche 911 uit 1969 omgebouwd naar Turbo-look.
De originele 2,4 ltr. motor is vervangen door een 3.0 ltr. SC motor uit 1981. De originele uitlaat van de 2.4 met links en rechts
gelijke spruitstukken is op de 3.0 gezet.
De schokdempers zijn rondom vervangen door SPAX meervoudig instelbare schokdempers. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van in
eigen beheer gemaakte veerpoothuizen. Tevens is de auto voor en achter verlaagd.
De remmen zijn rondom vervangen door de grotere en lichtere aluminium 911S klauwen. Gecombineerd met grotere geventileerde en
geperforeerde remschijven.
Een kunststof RS brandstoftank met een inhoud van 90 ltr., voorklep, achterklep en RSR voorspoiler met ruimte voor de oliekoeler.
Deze auto dient als straatauto en er zijn HARC trainingsdagen mee gereden op het circuit van Zandvoort en Assen.
Top
911 bj.1973
Een Porsche 911 uit 1973 is binnen voor een motorrevisie.
Fotogalerie
Top
911 Turbo bj.1980
Porsche 911 3.3 turbo
Een originele Porsche 911 3.3 turbo bj. 1980 300 Pk voor op de straat. De achter schermen zijn aan beide zijden 7,5 cm extra
uitgebouwd tot RSR om voor 15" * 9J met 285-40ZR-15 en achter 15" * 12J met 345-35ZR-15 banden te huisvesten.
Top
VW Kever 1303s bj.1973
Deze kever deed dienst op de weg tot hij uit elkaar werd gehaald om omgebouwd te worden voor het cirquit. Door hogere prioriteiten voor andere projecten is het een beetje blijven liggen en daar de Keverrace club inmiddels als zodanig opgeheven is, wordt de kever nu volledig gerestaureerd waarbij nog wordt overwogen of het een 1303s origineel project of een special project wordt.
Gedacht wordt dan aan bv. een zwart-gele replica uitvoering met als afwijking porsche 944 remschijven rondom aangepaste ophanging en een 2 of 2,2 Ltr motor.
Top
VW Kever 1200 bj.1971
Een VW Kever 1200 uit 1971 met een type 4 motor met 2012cc inhoud en een Porsche koeling, CB schijfremmen voor, SPAX instelbare schokdempers rondom, korte 4 bak.
BAS uitlaat en motorsteun.
ABC T4 2014cc Motor, dual 40mm Webers met updatekit, 40/38 RVS Kleppen, contactpuntloze ontsteking.
Remmele Klepdeksels
Fotogalerie
Top
VW Kever 1200 bj.1972
Een VW Kever 1200 uit 1972, door ABC Tuning compleet gerestaureerd.
Fotogalerie
Top
Buckpack drijfstangen
044 koppen met 42/37mm RVS kleppen
Chroom Moly cilindertapeinden en stoterstangen
SCAT/ABC Tuning aluminium verstelbare stoterstangpijpen
Fotogalerie
Top
Fotogalerie
Top
VW Transporter T3 (Camper) bj.1980
Fotogalerie 2002 Revisie originele motor
Fotogalerie 2002 Motorruimte
De huidige 2 ltr. motor is door ABC Tuning gereviseerd en voorzien van een nokkenas uit de 1700 injectie motor. De twee originele pict 34 carburateurs zijn vervangen door twee 40 mm Kadron carburateurs met zelf gefabriceerde spruitstukken.
Zowel koppel als vermogen zijn aanmerkelijk toegenomen.
Om de motor de vrijheid te geven met de grotere carburateurs hebben we de originele uitlaat vervangen door een zelf gefabriceerde uitlaat. Met als basis een 4 in 1 spruitstuk met 60mm uitgang en één reflectiedemper.
De motor lijkt van zijn vrijheid te genieten en heeft een 10 km/uur hogere topsnelheid gekregen.
De motor heeft niet op een testbank gestaan dus vermogen en koppel kunnen slechts theoretisch berekend worden. De topsnelheid en acceleratie zijn de enige maatstaf.
Top
VW Transporter T3 WBX-Subaru (Camper) bj.1980
Start
Doel
+
|
+ |
|
Porsche G50 5 bak met 40% sper |
|
Japanse Subaru Impreza 2 liter Turbo 280Pk |
|
+ |
|
Porsche 959 voor en achter remklauwen |
|
Voor 322*32 en achter 308*28 mm remschijven |
|
+ |
|
Originele remsysteem voor |
|
Originele remsysteem achter |
Op dit moment worden er door ons voorbereidingen getroffen om het remsysteem rondom te vervangen door een Porsche remsysteem met geventileerde remschijven. Voor: 4 zuiger-remklauwen met 322 *32 mm geventileerde remschijven en achter: 4 zuiger-remklauwen met 304 * 28 mm geventileerde remschijven.
Daarnaast wordt de bus 45/50mm verlaagd en voorzien van een sportonderstel ter verbetering van de wegligging.
Reden hiervan is dat de bus voorzien gaat worden van een Subaru Impreza (Bi)Turbo boxermotor. In eerste instantie een Japanse 2 liter Turbo met volgens de fabriek 280 Pk. Toepassing van DTA, hogere turbo en brandstofdruk en een ander uitlaatsysteem zullen de motor ergens tussen de 280 en 350 Pk laten eindigen. De aanpassingen willen we meer in koppel dan in vermogen vertalen gezien het gewicht van de bus.
Waarschijnlijk wordt de uiteindelijke motor een watergekoelde Subaru Impreza 2,5 ltr. Bi-Turbo boxermotor daar dit minder problemen oplevert voor de RDW keuring dan een Porsche 6 cilinder wat aanvankelijk het plan was.
De Subaru Impreza 2,5 ltr. Bi-Turbo boxermotor wordt o.a. voorzien van een DTA motormanagement systeem, JE zuigers, carillo drijfstangen. Een speciale downpijp met daarachter een gemodificeerd Porsche turbo uitlaat met twee keer 80 mm uitgang. Met als uitgangspunt vééééél koppel en een pittig vermogen.
Top
Audi Coupé Quattro (model T89) bj.1990
De voorremmen zijn door ons vervangen door Audi RS2 remklauwen en geventileerde 304*32mm remschijven.
De Audi RS2 (Porsche) remklauwen en remschijven. Gemonteerd met door ABC Tuning vervaardigde remklauwadapters en remschijfadapters.
Top