Motoren Revisie - Nieuwbouw - Tuning




ABC Tuning is gespecialiseerd in het reviseren en tunen van alle Volkswagen type 1 en type 4 boxer motoren en Porsche 356 - 912 - 914 - 911 motoren.

Reviseren

Ons uitgangspunt is daarbij niet het creëren van een motor die weer een paar duizend km kan lopen.

In de praktijk betekent dit dat wij de motor eerst demonteren. Hierbij vindt de eerste controle al plaats om (al dan niet verborgen) gebreken te constateren. Hierna wordt alles gereinigd, gemeten en nader beoordeeld. Hierop volgt een prijsopgave waarin precies beschreven is welke werkzaamheden en onderdelen nodig zijn. Onze werkwijze heeft als voordeel dat u als klant op enig tijdstip niet voor grote verassingen kan komen te staan.

Een motor die door ABC Tuning is gereviseerd is in de regel beter van kwaliteit dan toen hij uit de fabriek kwam. Dit is enerzijds omdat wij de strengste toleranties hanteren en anderzijds omdat wij standaard, waar van toepassing, een aantal modificaties uitvoeren op de zwakker gebleken punten van de diverse motorblokken.

Ervaring heeft geleerd dat de meeste klanten van ABC Tuning direct of op een later tijdstip meer uit de motor willen halen. Daarom is een goede basis van groot belang. Dit heeft er toe geleid dat wij onze motorenrevisie op een hoger kwaliteitsniveau uitvoeren dan gebruikelijk.

Bij een totale revisie kunnen wij tevens het motorplaatwerk stralen, of daar waar noodzakelijk cq. wenselijk vervangen door nieuw plaatwerk. Vervolgens wordt het dan met epoxy primer geconserveerd en gespoten met 2-componenten lak of gepoedercoat. Zwart of in de kleur die u wenst.
De motor heeft dan naast het innerlijk ook uiterlijk een nieuw jasje. Zeker bij een gerestaureerde auto is dit een stukje eindafwerking wat het oog streelt.


Een door ons gebouwde motor, bedoeld voor "standaard" gebruik, zal daardoor in combinatie met het juiste onderhoud een zeer lange levensduur hebben.

Een groot voordeel en soms ook noodzakelijke wens om te kiezen voor een volledige motorrevisie door ABC Tuning in plaats van een ruilmotor is dat de originele motor (met motornummer) bij de auto (en het chassisnummer) blijft, hetgeen de taxatiewaarde en/of de gevoelswaarde van de auto verhoogt.

Uiteraard kunnen wij als dat gewenst of noodzakelijk is ook een gereviseerde motor leveren al dan niet met inruil van de oude (defecte) motor.

Naast de basis van de motor ook wel het shortblok genoemd, is de carburateur nog wel eens een sluitpost. Toch bepaalt de carburateur voor een belangrijk deel de juiste werking van de motor, het brandstof verbruik en zeker zo belangrijk, de betrouwbaarheid.
Ook hierin heeft ABC Tuning in de loop der jaren veel ervaring en kennis opgedaan. Speciaal hiervoor hebben wij geïnvesteerd in Ultrasoon reinigingsapparatuur om de kleine brandstof en luchtkanaaltjes inwendig in de carburateur te reinigen. Een bijkomend voordeel is dat de carburateur er weer als nieuw uitziet.
Daarnaast hebben wij zelf meetapparatuur ontwikkeld om de motor over het hele toerengebied optimaal af te stellen. Voor zowel straat- als racedoeleinden.

Bent u op zoek naar een van de betere adressen, dan bent u bij ons aan het juiste adres. Wij behandelen uw motor alsof deze van onszelf is, daarbij uiteraard uw wensen respecterend.



Top


Tuning - Nieuwbouw motoren

ABC Tuning is tevens gespecialiseerd in het tunen van bestaande Porsche 356 - 912 - 914 - 911 motoren en Volkswagen type 1 en type 4 boxer motoren en het bouwen van nieuwe motoren, in overleg naar wens en specificatie van de klant.

Tuning bestaat uit een overleg vooraf met de klant om duidelijk te krijgen wat precies de wensen en het gebruik van de motor zijn.
Daarna wordt gekeken hoe dit, met de aanwezige basis gerealiseerd kan worden. Waar het compromis ligt, wat veilig is en wat betrouwbaar is.
Als daar overeenstemming in wordt bereikt, wordt het traject op papier gezet en door beide partijen ondertekend zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

Bij de Nieuwbouwmotoren wordt hetzelfde traject doorlopen. Het grote voordeel van een nieuwbouwmotor is over het algemeen een grotere betrouwbaarheid en er kan beter afgestemd worden op de wensen van de klant omdat we hierbij niet met de beperkingen van de bestaande basis te maken hebben.
De enige beperking die hier een rol speelt is in principe het budget.



VW T1 2200 cc
Een voorbeeld van een VW Type 1 2200cc motor.


Deze motor is opgebouwd uit een gereviseerd Type 1 carter en een krukas met tegengewichten, uitgebalanceerd met vliegwiel en poulie, met verder een nieuwe 92mm Mahle cilinder/zuigerset, nieuwe 044 koppen met grotere kleppen, versterkte tapeinden, Weber IDF 40 mm carburateurs.
Deze motor is opgebouwd uit een gereviseerd Type 4 carter, een nieuwe 95mm Mahle cilinderset, gereviseerde en gemodificeerde standaard koppen met grotere kleppen, Weber IDF 40 mm carburateurs met een update-kit, electronisch-Hall onsteking, electronische toerenbegrenzer, BAS uitlaat.
Als koeling is gekozen voor een Porsche koeling.
VW T4 2014 cc
Een voorbeeld van een VW Type 4 2014cc met Porschekoeling.






Een voorbeeld van een Nieuwbouw Dry-Sump VW Type 1 2007 cc motor.
Deze motor is volledig opgebouwd uit nieuwe onderdelen: een Type 1 carter en een 78mm gesmede SCAT krukas met tegengewichten, uitgebalanceerd met vliegwiel en poulie, een 90,5 mm Mahle cilinder/zuigerset, SCAT D-poort koppen met grotere kleppen, versterkte tapeinden, doorgelaste en gebalanceerde ventilator, Dry-sump oliepomp, Dellorto 48 mm tri-jet carburateurs.



Top